Welke voedingsmiddelen kunnen het cholesterolgehalte verlagen?

Individuele voedingsmiddelen kunnen zeker bijdragen aan een verlaging van bloedlipiden. Een structurele oplossing vraagt echter ook een verandering van levensstijl. De oorzaken van een hoog cholesterol zijn in de meeste gevallen een vetrijk dieet, te veel alcohol en te weinig beweging. Daarom moeten patiënten hun levensstijl en eetgewoonten onder de microscoop leggen. De voeding moet minder vetten en vlees bevatten en meer plantaardige vetten, zoals groenten, fruit en graanproducten bevatten.

Onder andere consumptie van tonijn, zalm en makreel hebben de voorkeur boven andere vissoorten, omdat deze drie een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren bevatten. Deze meervoudig onverzadigde vetzuren hebben een positief effect op de verhoogde cholesterol. Naast zout, water en vis is omega-3 het vetzuur dat in grote hoeveelheden in lijnzaad en lijnzaadolie, walnoten, koolzaadolie of hennepolie zit.

Ook het eten van veel vezels kan een positief effect op bloedlipidenniveaus hebben, aangezien deze het goede cholesterol behouden. De slechte cholesterol wordt uitgescheiden in de ontlasting. Vooral de zogenaamde beta-glucanen uit haver hebben toegekende cholesterolverlagende eigenschappen. Tevens zijn peulvruchten ook aan te bevelen. Donkere chocolade met een hoog gehalte aan cacaoboter heeft ook een positief effect. De effecten die bij het onderzoek verkregen zijn, waren wel wat aan de lage kant.

Doordat knoflook bestaat uit een zwavelhoudende verbinding, wordt knoflook aangeprezen als biologisch actief ingrediënt om het cholesterol te verlagen. Echter, de studieresultaten zijn soms wat tegenstrijdig. Toch is er niets op tegen om pure, rauwe knoflook te nuttigen.

Meer informatie is te vinden bij de Duitse Vereniging voor Voeding (DGE) in de bijdrage: cholesterol onder controle

Om het oorspronkelijke artikel te lezen, klik hier

De gezondheid van knoflook

In deze studie is aangetoond welke 5 gezondheidsvoordelen knoflook kent, met betrekking tot hart- en vaatziekten. Deze studie is gebaseerd op 44 andere studies en vandaar uit een conclusie getrokken. Deze studie bevestigd dat men door het dagelijks nemen van 1,8 mg allicine:

-  Het verlagen van de bloeddruk
- Breekt triglyceriden af
- De functie van de bloedplaatjes verbetert
- Eeen sterke anti-oxidante werking heeft


Als we naar deze laatste constatering kijken, merkt voedingsdeskundige Dr Emma Derbyshire op "Dit is nu het bewijs dat het dagelijks nemen van een knoflook supplement, een dringende zaak wordt".

Om het hele artikel te lezen, klik op onderstaande link:
http://www.femalefirst.co.uk/health/health-benefits-garlic-supplements-888085.html